Még zöldebb az Eisberg

Hamarosan a GREEN BRANDS védjegy logóját viselhetik az Eisberg Hungary Kft kiskereskedelmi forgalomba kerülő csomagolt friss saláta- és zöldségkeverékei.  A védjegy biztosítja, hogy a minősített márka valóban környezetbarát és fenntartható, ezzel hozzájárul a környezet, a természet és az éghajlat védelméhez, valamint az értékes természeti erőforrások megőrzéséhez. Az Eisberg hosszú évek óta elkötelezett ezen értékek iránt. Ennek a törekvésnek egyik elismerése az új védjegy is.

A környezetvédelem és a fenntarthatóság kérdése világszerte egyre nagyobb kihívás elé állítja a termelőüzemeket.  A svájci székhelyű Bell Food Group részeként működő vállalat a gyártás és a szállítás során is nemzetközi sztenderdek szerint, auditált élelmiszerbiztonsági, minőségbiztosítási és környezetvédelmi szabványok mentén dolgozik, 2011 óta működtet ISO 14001:2015 szabvány szerinti környezetirányítási rendszert. Az energiafelhasználás csökkentése, az erőforrásokkal való takarékos gazdálkodás a konyhakész, csomagolt salátákat előállító Eisbergre napi szintű feladatokat ró.

A GREEN BRANDS minősítést háromlépcsős folyamat során nyerték el az Eisberg termékei. A védjegy fontos információ a vásárlók számára is, mondja Simon-Kovács Renáta, a GREEN BRANDS Hungary üzletfejlesztője. 

„Azt tapasztaljuk, hogy mára egyre nagyobb a nyitottság és az elvárás a minőségi és környezetbarát termékek, szolgáltatások iránt. A védjegy presztízse itthon is egyre növekszik, külföldön - Németországban és Ausztriában már évek óta a legelismertebb tanúsítványok között tartják számon. Nagy a “zöld zaj” a piacon, és a vásárlóknak nehéz kiigazodniuk abban, hogy a csomagoláson mely védjegy mit is jelent, mire nyújt garanciát. A GREEN BRANDS védjegy arról ad bizonyságot, hogy a termék, illetve a vállalat teljes egésze, életútja átvilágításra került a minősítés során, és azt ökológiailag fenntarthatóan termelik, szem előtt tartva a saját felelősségüket a természeti erőforrások megőrzésével kapcsolatban. Ugyanakkor nagy mértékben elkötelezettek a fenntarthatóság és a természetes egyensúly megőrzése iránt.”

A szabványokon túl

Az Eisberg üzleti döntései során fontos kritériumként kezeli a fenntarthatóság kérdését. Ennek egyik eredményeként néhány éve a gyáli üzem teljes tetőfelülete napelemeket kapott, amelyek a felhasznált elektromos energia 20-25 százalékát biztosítják. 

A gyártási technológia folyamatos optimalizálása is a prioritások között szerepel. A frissen beérkező saláták mosása az élelmiszerbiztonsági előírások miatt ivóvízzel történik, amelyet az üzem saját fúrt kútja biztosít. A vállalat hosszú ideje dolgozik olyan víztisztítási rendszer kialakításán, amely lehetővé teszi a felhasznált víz újrahasznosítását.

Ugyancsak folyamatos törekvés a csomagolóanyagok mennyiségének csökkentése. A felhasznált anyagok mindegyike, így a salátás tasak is újrahasznosítható. A salátatálak csomagolása 80 százalékban újrahasznosított és tovább újrahasznosítható műanyag felhasználásával készül. Egyelőre nem áll rendelkezésre a piacon olyan megfizethető, lebomló csomagolóanyag, amely képes biztosítani a csomagolt saláták esetében szükséges összes feltételt. A vállalat figyelemmel kíséri az új technológiákat, ennek eredményeként vékonyabbra cserélődtek a fóliatasakok, amelyek gondoskodnak a saláták frissen tartásáról. Így az elmúlt két évben 20 százalékkal sikerült csökkenteni a csomagolóanyag-felhasználást. Az év végére ugyancsak egy technológiai váltásnak köszönhetően újabb csökkenéssel számol az Eisberg, mondja Horváth Gabriella system gastronomy minőségbiztosítási vezető.

„A csomagolt zacskós termékeknél a jövő év első felében lesz egy nagyobb csökkenés a csomagoló fólia felhasználásban. Itt az új és vékonyabb hegesztési felület által körülbelül 3 centiméterrel rövidebb tasakokba tudjuk majd csomagolni a termékeket. Ezzel újabb 10 százalékos csökkentést tudunk elérni a fólia felhasználásban.”

Minden részfeladat számít

Az energiahatékonyság fontos elem a vállalat ökológiai lábnyomának alacsonyan tartásában. Így – amikor az időjárási és termelési viszonyok lehetővé teszik – az Eisberg magyar termelőktől vásárolja az alapanyagot. Az elmúlt években a globális felmelegedés ellenére sikerült 40-50 százalék körül tartani a hazai beszerzés arányát. Ebben fontos szerepet kap a jól szervezett logisztika, mondja Horváth Gabriella. 

„A túrák alapos megtervezése és az üresjáratok kiiktatása nagyon fontos. A nyersanyagszállítás csoportszinten szervezett, a salátafeldolgozó üzemekbe a legoptimálisabb útvonalat alakítják ki a termesztők, forgalmazók és a gyártó üzemek között. Így Spanyolország, Olaszország, Németország, Hollandia, Lengyelország, Ausztria, Románia, Magyarország esetében a nyersanyag szállításoknál sikerült az üresjáratokat nullára csökkenteni. A készáru kiszállításánál ez bonyolultabb, de ha a visszafelé úton a raklapokat vagy üres rekeszeket szállítanak a kamionok, ezzel lehet az üzemanyag felhasználást csökkenteni. A késztermék üzletekbe való szállítását szerződött logisztikai partnerekkel szervezzük.”

A vállalat fontos feladatként tekint a hulladékkezelésre is. A saláták tisztításakor, feldolgozásakor naponta 5-6 tonna zöldhulladék keletkezik. Ennek nagy része eddig is egy szarvasmarha telepen hasznosult takarmányként. További, innovatív felhasználásra is vannak kísérletek, amelyek eredményeként a hulladék a talajjavításban vagy zöld energia előállításában kaphat szerepet. A nem újrahasznosítható kommunális hulladék nagy része cementipari fűtőanyagként kerül felhasználásra, a PET palackok és egyéb, tiszta műanyaghulladékok szelektív gyűjtése is megoldott, ami által évente 160-170 ezer egyszer használatos műanyag pohár használatát sikerült kiváltani.

Az Eisberg az elsők között  

Az Eisberg Hungary Kft. 13 éve a lean módszertant alkalmazza folyamatai optimalizálására, a vállalat 2021-ben csatlakozott a Bell csoport lean TopX excellence programjához. Fontos a termelés folyamatainak állandó monitorozása is, a vállalat több mint 10 éve a japán Kaizen módszertan segítségével minimalizálja a veszteségeket mely az elvárt kiváló ár-érték arányú termékek biztosításának alapja.

10 országban több mint 200 auditált márka viselheti a GREEN BRANDS védjegyet. Magyarországon az élelmiszereket előállító közepes vállalatok közül az Eisberg termékei érdemelték ki elsőként a minősítést, a magyarországi üzem a cégcsoporton belül is élen jár ebben.

A vállalat ügyvezetőjének fenntarthatóság iránti elkötelezettségét mutatja, hogy Gazsi Zoltánt idén a 25 legbefolyásosabb hazai zöld személyiség közé választotta a GREEN BRANDS Academy zsűrije. Az ügyvezető azt vallja, számára a fenntarthatóság sokkal többről szól, mint a műanyag felhasználás csökkentése vagy a hulladékkezelés.

“A fenntarthatóság az embereknél kezdődik, ebben rengeteg projektje van a vállalatnak, amelyek jól mutatják, hogy a saját dolgozóinkat hogyan kezeljük,  és hogyan segítünk a társadalomnak jobbá válni a különböző jó ügyek támogatásával.”

A hosszú távú tudatosságot mutatja, hogy a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) nevű szervezet “A jövő vezetői” tehetségprogramjában évről évre sikerrel vesznek részt az Eisberg fiatal munkatársai. A képzést már tízen végezték el, ők tudásukkal és elkötelezettségükkel mutatnak jó példát a szakmai környezetüknek. 

A minősítésről szóló oklevelet Simon-Kovács Renáta, a GREEN BRANDS Hungary üzletfejlesztője adta át az Eisberg Hungary Kft képviselőinek, Horvát Gabriella system gastronomy minőségbiztosítási vezetőnek és Gazsi Zoltán ügyvezető igazgatónak.


Logo Facebook Logo Instagram Logo Youtube Logo Pinterest