„Ha a felnőtt jól van, a gyerek is jól van”

Gazsi Zoltán, az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója
Gazsi Zoltán, az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója

A 21. század pedagógusainak kihívásairól szólt az a szakmai nap, amelynek az Eisberg is támogatója volt. A Blum program lényege a pedagógusok jóllétének biztosítása, amelyet mentálhigiénés támogatással, valamint a szakmai kompetencia továbbfejlesztésével biztosít.  Önismeretet, összművészeti eszközöket és egy új szemléletet ad az óvodapedagógusoknak. Mert ha a felnőtt jól van, akkor a gyerek is jól van, ez a Blum program alapgondolata.

Belső megújulás, önismeret, jóllét, ezekre fektet nagy hangsúlyt a Blum program, amely 10 éve szervez speciális képzéseket óvodapedagógusoknak, nevelőknek. Ennek a munkának az eredményeiről, tapasztalatairól szólt „A szorongástól a belső felszabadulásig” címet viselő, júniusban megrendezett szakmai nap.

A Blum az óvodáskorú gyermekek testi-lelki-szellemi egészségét, személyiségfejlődését, képességeinek kibontakoztatását és az iskolaérettségét támogató program. Küldetése, hogy minden gyermek önmaga lehessen, megtalálja saját helyét a világban, ehhez a lehető legtöbb erőforrással, képességgel rendelkezzen. Célja, hogy a lehető legkorábban, már az óvodás korban támogassa a mindennapi élet gyermekeket érintő területeit.

„A Blum programot egy műhelyként kell elképzelni. Olyan koncepciót dolgoztunk ki a 3-7 éves korosztállyal foglalkozó szakemberek számára, amellyel közelebb kerülhetnek önmagukhoz, és ezáltal a gyerekekhez is. Látszik a hatásmérésekből, hogy nagy ereje van a Blumnak, ezek a gyerekek sokkal kommunikatívabbak, együttműködőbbek, mint a kontrollcsoport tagjai” – mondja Bácskai Márta, a Blum program alapítója.

Családi örökség

A program valójában egy transzgenerációs örökség, tudjuk meg Mártától, aki öccsével és szülői támogatással hozta létre 17 évvel ezelőtt a Gondolkodj Egészségesen! Alapítványt. Ebből nőtt ki a Blum program, amely a nagypapa, Bácskai – született Blum – Mihály nevét viseli.  A hazai amatőr színjátszás egyik alapítója több mint 60 éven át dolgozott drámapedagógusként. A nagymamával közösen hozták létre a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalom-dráma tagozatát.

„Missziójuknak tekintették, hogy az iskolából érző, gondolkodó fiatalok kerüljenek ki, olyan emberek, akik tudják, hogy mi végett vannak itt ezen a világon, jól érezzék magukat benne, boldoguljanak és éljenek jól” – mesél a nagyszülői örökségről Márta.

Ezt a szellemiséget viszik tovább testvérével a Blum programban, amelyben speciális személyiségfejlesztő óvodapedagógiai programot dolgoztak ki. A játék, a kreativitás, az alkotás mind része a képzésnek, ahogy a szakmai nap egy része is erről szólt.

Önismeret, mindenek előtt

„Az alternatív pedagógiákban  legtöbbször nem fókuszálnak a felnőttre, a Blum program újdonsága viszont pont ebben van. Mielőtt elkezdjük új ismeretekkel és eszközökkel felruházni a pedagógusokat, saját maguk felé fordítjuk őket. Hogy vagyok? Hogy érzem magam pedagógusként? Hol van a motivációm? Ezután következik csak az az egyedi megközelítés, amivel a Blum a művészetekhez, illetve a mesékhez fordul. Azon túl, hogy a hétköznapokban is jól alkalmazható eszközöket és technikákat tanulnak a pedagógusok,  önmagukat is egyre mélyebben megismerik és kifejezik” – avat be a Blum koncepciójába Márta.

Az alapítótól megtudjuk, hogy sok olyan szakember talál rá a Blumra, aki keresi a helyét, a megújulást, a szakmai felfrissülés lehetőségét, esetleg úgy érzi, nem tud tovább fejlődni.  Egyre több az atipikus működésű gyermek az óvodákban, akik ADHD-val, autisztikus zavarral küzdenek, esetleg speciális nevelés igényűek. Erre a pedagógusok többsége nincs felkészülve. Sokan éppen emiatt hagyják el a pályát, mert nem érzik, hogy szakszerűen tudnának foglalkozni ezekkel a gyermekekkel. Ez stresszhez, majd kiégéshez is vezethet. A Blum program egyik képzési modulja éppen ebben nyújt szakszerű támogatást a hozzájuk forduló óvodapedagógusoknak.

„Nagyon nagy a felelősségünk abban, hogy mi hogy vagyunk, az önismeret és a mentális jóllét az kiindulópontja mindennek. Először tegyük rendbe magunkat” – vallja Bácskai Márta. Hozzáteszi, a szakmai napon több képzést végzett pedagógus is megosztotta a tapasztalatát arról, hogy pozitív változásokat látnak a gyermekeken, ami az alapító szerint biztató.

A szakmai napon Gazsi Zoltán, az Eisberg ügyvezető igazgatója is tartott egy rövid motivációs előadást.

“Hiszek abban, hogy a mélyreható társadalmi változásokhoz az értékvezérelt vezetők tudnak igazán sokat hozzátenni. Sokat dolgozom azért, hogy a fiatal vezetők ezt minél korábban felismerjék, és cégeiknél széles körű támogatási programokat indítsanak: a szülésprogramoktól kezdve egészen a nyugdíjaskorig segítsék a hiteles, elkötelezett civil szervezetek, alapítványok munkáját. Régóta figyelemmel kísérjük és támogatjuk a Blum program tevékenységét, hiszen  azonos értékek mozgatják a két szervezetet.” – hangsúlyozta az Eisberg vezetője.

Az Eisberg, mint a rendezvény egyik támogatója, a résztvevő 100 óvodapedagógust ajándékcsomaggal és ropogós salátákkal lepte meg.

Játék és kreativtiás a szakmai napon is
Játék és kreativtiás a szakmai napon is
Bácskai Márta, a Blum program alapítója
Bácskai Márta, a Blum program alapítója
Logo Facebook Logo Instagram Logo Youtube Logo Pinterest