Fizikai kísérletek főzés közben, avagy a „krumplielem” születése

Június 3-án ért véget az EdisonKids kihívás, ahol gyerekek arra kerestek kreatív és megvalósítható ötleteket, hogyan tudnának segíteni az otthon egyedül játszó és tanuló társaiknak, akiknek magányosak a délutánjai és a hétvégéi. A megoldások megtalálásában pedig céges mentorok is segítették őket, egyikük ügyvezetőnk, Gazsi Zoltán volt.

Mi történhet, ha az egész világot foglalkoztató kihívások megoldásában a gyerekek is csatlakoznak a gondolataikkal? Fantasztikus ötletek születnek gyerekektől gyerekeknek. Az elmúlt időszak nehézségei nem múlnak el nyomtalanul, és a gyerekeket is érintik. Az Edisonplatform Gemiusszal végzett kutatásának eredménye megmutatta, hogy a legnagyobb veszély, ami a gyerekek életét hosszú távon is befolyásolhatja, az a barátok hiánya és az elmagányosodás.

Éppen ezért az EdisonKids – a Bridge Budapest által életre hívott Edisonplatform újabb kezdeményezése – első kihívásában arra kérték a gyerekeket, hogy arra keressenek kreatív és megvalósítható ötleteket, hogyan tudnának segíteni az otthon egyedül játszó és tanuló kisebb gyerekeknek, akiknek magányosak a délutánjai és akár a hétvégéi is. Összesen 10 csapat, 31 10–16 év közötti gyerek vágott neki a kihívásnak az ország minden tájáról és mutatta meg, hogy játszva megoldja ezt a problémát is remek ötletei segítségével.

„Arra gondoltunk, hogy a gyerekek sokkal jobban tudják, mi járhat társaik fejében, hogyan érezhetik magukat, éppen ezért jó ötleteik lesznek a probléma megoldására. Így nemcsak bevonjuk őket, hanem partnerként tekintünk rájuk. Mi nem csupán mini startuppereket akartunk fejleszteni, hanem arra ösztönözni a gyerekeket, hogy kezdeményezzenek, együttműködjenek és foglalkozzanak a világ dolgaival, érzékenyen forduljanak mások felé” – mondta el Veres Rita, az Edisonplatform stratégiai vezetője.

Az EdisonKids lehetőséget adott arra, hogy több generáció, különböző szakmai tudással és háttérrel rendelkező ember fogjon össze és mindenkit foglalkoztató problémákra közösen együttműködve adjon válaszokat. Együtt dolgoztak és ötleteltek. Gyerekek, egyetemisták és fiatal felnőttek, szakmai partnerek és céges döntéshozók 4 alkalommal találkoztak az online térben, hogy átbeszéljék, továbbfejlesszék az ötleteket. Az ötödik és egyben utolsó alkalommal a szakmai zsűri előtt mutatták be kész koncepciójukat.

A céges mentorok nagy lelkesedéssel dolgoztak együtt a gyerekekkel, hasznos visszajelzéseikkel segítették a csapatokat a kihívásra hozott ötletük prezentációjának tökéletesítésében. A gyerekek örömmel vették és építő jellegűnek találták a mentorok meglátásait, melyek inspirálóan hatottak rájuk.

A kihívás idején ügyvezetőnk, Gazsi Zoltán mentorként támogatta az ötletelést és adott tanácsokat a Boombox csapatnak: „Számunkra is hihetetlen, hogy ezek a gyerekek milyen kreatívak, lelkesek és érettek. Volt olyan csapat, akik már az első alkalomra egy egész stratégiát vázoltak fel, és az ügyfélélményt definiálták olyan módszertannal, amit cégek is alkalmaznak. Mások lefejlesztették az applikációjuk vagy termékük prototípusát, sőt olyanok is akadtak, akik még a gyereknapot is lelkes gyakorlással töltötték a mentorukkal – 12 évesen autóból kapcsolódtak be egy skype-hívásba, hogy gyakoroljanak a prezentációra. Megdöbbentő volt számomra, hogy milyen profin adták elő az ötletüket.”

Minden résztvevő csapat részesült nyereményben, de a zsűri végül a tervezett egy helyett öt csapatot emelt ki. Minden ötlet egy külön világ volt, amiben megmutatkozott a gyerekek hobbija, szenvedélye, érdeklődési köre. A Dell Magyarország által felajánlott fődíjat a Názer Sisters csapata nyerte el, akik tervezett applikációjukkal különböző életkorú, de hasonló érdeklődésű embereket kötnének össze, gyerekeket és időseket, így nemcsak egy korosztály magányos óráit töltenék meg tartalommal és barátsággal.

A fődíj mellett két másik ötlet is támogatóra talált: a Boombox elképzelését az Eisberg karolta fel, míg a Sounderst az Arm és a Makerspace kíséri tovább. Ez azt jelenti, hogy ötletüket megvalósíthatják, kézzelfoghatóvá tehetik, hiszen a cégek segítségével elkészülhetnek a prototípusok. A Boombox csapata egyszerre kalauzolja a főzés és olyan fizikai kísérletek világába a gyerekeket, mint például a „krumplielem” készítése. A Sounders csapata egy telefonról vezérelhető, otthon megépíthető és programozható bluetooth-os hangszórót álmodott meg és készített el egy hétköznapi fémdobozból.

Az öt legjobb csapat közül a Fitkid játékos avatárokkal sportra, mozgásra ösztönöz, egészséges szokásokat alakít ki, miközben tanít is kedvenc karakterünkről, a Barát bazár pedig kedves kihívásokon át segítené a gyerekeket, hogy új barátokra találjanak. Ám tízből a fennmaradó öt csapat sem távozott üres kézzel, az Eisbergtől például minden résztvevő Vegs&Bags zöldség-gyümölcs csomagot kapott.

„Ősszel pedig jelentkezünk egy újabb izgalmas felhívással, hogy még több gyerekkel, Magyarország legfiatalabb feltalálóival dolgozzunk együtt a világ kérdéseinek megoldásán” – beszélt terveikről Barta Nikolett, az EdisonKids projekt vezetője.

Online ötletelés a Boombox csapatával
Online ötletelés a Boombox csapatával
A nyerő páros, Názer Sisters
A nyerő páros, Názer Sisters
Logo Facebook Logo Instagram Logo Youtube