Az egészséges életmód nyomában – a babavárás előtt, alatt és után

A Diéta Dilemma podcastsorozat következő részében a várandósság előtti, alatti és utáni helyes étkezés kerül terítékre. A témát pedig ezúttal is Péter Petra műsorvezető járja körül az Eisberg Hungary Kft. dietetikusával és táplálkozástudományi szakemberével, Shenker-Horváth Kingával.

Tényleg kettő helyett kell enni?

A várandósság alatt sokszor találkozunk a népszerű kijelentéssel, miszerint a kismamák „kettő helyett esznek”, de vajon ez a tételmondat a valóságban is megállja a helyét? Shenker-Horváth Kinga szerint bár igaz, hogy maga a várandósság egy emelt szintű energiabevitelt igényel, ám közel sem annyit, hogy ezért duplán kelljen étkeznünk. A baba fejlődéséhez ugyanis a szakember szerint a 2-3. trimeszterben (azaz az utolsó 6 hónapban) körülbelül plusz 200 kalóriára van szükség, amit egy doboz kefirrel, két banánnal vagy nagyjából 7 szem keksszel pótolhatunk. Az energiaigény a szoptatás során nő a legnagyobb mértékben.

A várandósság alatti súlygyarapodásra érdemes odafigyelni, ám ehhez sem kell aszkétaként élni. Mindössze meg kell találni az arany középutat, amit a nőgyógyásszal és dietetikussal egyeztetve már könnyű lesz követni. A szakemberekkel azt is érdemes egyeztetni, hogy milyen várandósvitaminokat használjunk, melyek többségét úgy alakították ki, hogy tápanyagtartalmuk passzoljon a terhesség különböző szakaszaihoz. Például többek között a vas, a jód, a kalcium, a folsav, a B-vitaminok és a D-vitamin nagy szerepet játszanak a babavárás alatt, ezért ezek bevitelére fokozottan kell ügyelni.

A folyadékfogyasztás is nagyon fontos

A helyes étkezésen és tápanyagbevitelen kívül ajánlott odafigyelni a megfelelő folyadékigény teljesítésére is, ami várandósság alatt szintén nő. Különösen akkor, ha rosszullétekkel, hányingerrel köszönt be a terhesség. Ilyenkor nehéz visszapótolni azokat a tápanyagokat, melyek kiürülnek a szervezetből. Van azonban néhány hasznos praktika, amit az érintetteknek érdemes lehet megfogadni. Például a jégkocka szopogatása vagy a kortyonként fogyasztott hideg folyadékok segíthetnek megnyugtatni a háborgó gyomrot. Ugyanilyen fontos, hogy figyelni kell az emésztőrendszer tehermentesítésére is. Azaz könnyen emészthető, kis falatokat, kekszeket, sós rágcsákat kell fogyasztani, ha már végképp semmi tápláló nem marad meg a kismamában. Nagyfokú hányás esetén pedig orvossal is konzultálni kell a baba-mama jólléte miatt.

Kinga és Petra természetesen kitértek arra is, hogy az egészséges étkezés mellett, a mozgás is kiemelt jelentőséggel bír a kismamák életében. Ezt támasztja alá az Egészségügyi Világszervezet 2020-ban kiadott új fizikai aktivitásra vonatkozó ajánlása, melyben átlagosan heti 150 perc időtartamú, közepes intenzitású testmozgás ajánlott várandósoknak – amennyiben persze semmi nem hátráltatja a leendő édesanyát abban, hogy mozogjon. Ezt a javaslatot akár egy laza sétával is teljesíteni lehet.

Vajúdás alatt is kell az energia

A vajúdás alatti étkezés vagy koplalás kérdése évtizedek óta vita tárgya, jelenleg sincs teljesen egységes álláspont e témában. Azonban megdőlt már az a tévhit, hogy a szülés előtti pillanatokban egyáltalán nem szabad enni és inni. Életet adni ugyanis csodálatos dolog, de  elképesztően nagy fizikai munka is egyben. Nehéz bármihez viszonyítani a vajúdás energiaigényét, hiszen ez egyénenként eltérő hosszú és intenzitású lehet, de kutatások szerint a szülés energiaigénye a maratoni futáshoz hasonlítható, így lényegében a vajúdás  alatti  táplálékbevitel és folyadékfogyasztás ajánlásaihoz sporttáplálkozási irányelveket lehet alapul venni. A vajúdás a tágulási szakasszal együtt akár egy napig is tarthat, ezért kiemelten fontos a táplálkozás és az ivás a szülés korai, illetve későbbi szakaszában is, hogy legyen energiája az anyának.

A folyadékfogyasztás kulcsfontosságú a szervezet és a méh megfelelő működéséhez. Az elégtelen folyadékbevitel kiszáradáshoz és kimerültséghez vezet, ilyenkor a méhösszehúzódások lassulnak és csökken a hatékonyságuk. A hidratáltság folyamatos fenntartása a szülés során azért is elengedhetetlen, mert a folyadékpótlás segíti, hogy a vér áramlásán keresztül a vajúdó testében a hormonok szabadon áramoljanak, ezáltal megkönnyítve a baba útját. Szülés közben ivóvíz, szénsavmentes ásványvíz, valamint energiát adó gyümölcslevek és izotóniás sportitalok fogyasztása ajánlható.

Hasznos tanácsok

Sokan nem is gondolnák, de már a fogantatás előtt is nagyon fontos, hogy ne csak az édesanya, hanem az édesapa is egészséges életmódot éljen. Sok esetben már a túlsúly lefaragása is pozitív irányba tudja előremozdítani a fogantatás sikerességét, és ez az odafigyelés a gyermek későbbi egészségét is meghatározhatja. Ráadásul a kismamák a színes táplálkozási szokásaikkal akár befolyással is lehetnek a leendő gyermekük ízérzékelésének fejlődésére.

Nincs olyan alkoholmennyiség, amelyről kijelenthető volna, hogy biztonságos a gyermekvárás idején.

A szülés után a szoptató anyának fokozott energiaigénnyel kell tervezni, amit jól példáz, hogy naponta átlagosan kb. 800 ml anyatej képződik. Egyes vitaminokból és ásványi anyagokból is tovább nő a szükséglet, míg egy várandós anyának 1000 mg a kalciumigénye, addig a szoptatós anyáknál ez a szám 1200 mg-ra is felugorhat. Ugyanez igaz még például a króm-, a kálium-, a szelén- vagy a jódbevitelre, ahol szintén egy emelkedett értékkel kell számolni ebben az időszakban. Ügyeljünk erre!

Téves elképzelés, hogy a szoptató anyának kerülnie kell a puffasztó hatású zöldségeket (pl. K-betűsek), ezek rosttartalma ugyanis nem szívódik fel és nem jut át az anyatejbe. A www.e-lactancia.org internetes oldal nagy segítséget nyújthat azoknak a kismamáknak, akik nem tudják, hogy melyik gyógyszert alkalmazhatják biztonsággal a várandósság és a szoptatás alatt. Elég csak beírni a keresőbe a kérdéses összetevőt, és a rendszerben már látjuk is, hogy bevehetjük-e az adott gyógyszert vagy sem.

További hírek

16

NOV.

Pink mix - Rózsaszín salátacsomaggal a mellrák ellen

Sikeres kampányt zárt az Eisberg Pink Mix salátája. Október világszerte a mellrák elleni küzdelem hónapja, ennek jegyében született meg tavaly a Pink Mix saláta- és zöldségkeverék, amellyel a vállalat a Mellrákinfo Egyesület munkáját támogatja.  Az Egyesület célkitűzése, hogy minél több nő (és férfi) figyelmét hívja fel a szűrés fontosságára, hiszen az időben felismert mellrák 95 százalékban gyógyítható. Az ismeretterjesztő és adománygyűjtő kampányhoz évről évre egyre többen csatlakoznak.

Tudjon meg többet
24

OKT.

Az állatok mellett a saláta is népszerű volt az Állatkerti Nevelőszülők Találkozóján

Eseménydús napjuk volt az állatkert lakóinak október első vasárnapján, örökbefogadóik tettek náluk látogatást aznap. Az Állatkerti Nevelőszülők Találkozóján az Eisberg Hungary Kft is képviseltette magát, egyrészt a kétéves tevelány, Izabella nevelőszülőjeként, másrészt kiállítóként. Az eseményt szervező Alapítvány a Budapesti Állatkertért idén 30 éves, akárcsak az Eisberg Hungary Kft, így közös születésnapi ünnepként is tekinthettek erre az alkalomra. Az Eisberg standjánál nagy sikerük volt a zöldségből faragott állatfiguráknak és a salátakóstolónak. A tombola nyertesei közül pedig többen is az Eisberg ajándékcsomagját vihették haza.

Tudjon meg többet
25

AUG.

A legerősebbeknek is kell a motiváció

Különleges, testet-lelket építő programban lehetett része mindazoknak, akik ott voltak az Eisberg-Erőműhely augusztusi rendezvényén. A vadonatúj gödöllői bázison szakmai fórum, élménybeszámoló és egy felszabadult közös edzés is várta a résztvevőket. Az Eisberg évek óta támogatja az Erőműhely tevékenységét és sportolóit, így a mostani alkalomra sem érkezett üres kézzel a vállalat vezetője. Ízletes salátatálakkal és egy népszerű újdonsággal, a Red drink smoothie-val frissíthette fel magát a zömmel sportolókból álló közönség.

Tudjon meg többet
Logo Facebook Logo Instagram Logo Youtube Logo Pinterest