Az egészséges életmód nyomában – a babavárás előtt, alatt és után

A Diéta Dilemma podcastsorozat következő részében a várandósság előtti, alatti és utáni helyes étkezés kerül terítékre. A témát pedig ezúttal is Péter Petra műsorvezető járja körül az Eisberg Hungary Kft. dietetikusával és táplálkozástudományi szakemberével, Shenker-Horváth Kingával.

Tényleg kettő helyett kell enni?

A várandósság alatt sokszor találkozunk a népszerű kijelentéssel, miszerint a kismamák „kettő helyett esznek”, de vajon ez a tételmondat a valóságban is megállja a helyét? Shenker-Horváth Kinga szerint bár igaz, hogy maga a várandósság egy emelt szintű energiabevitelt igényel, ám közel sem annyit, hogy ezért duplán kelljen étkeznünk. A baba fejlődéséhez ugyanis a szakember szerint a 2-3. trimeszterben (azaz az utolsó 6 hónapban) körülbelül plusz 200 kalóriára van szükség, amit egy doboz kefirrel, két banánnal vagy nagyjából 7 szem keksszel pótolhatunk. Az energiaigény a szoptatás során nő a legnagyobb mértékben.

A várandósság alatti súlygyarapodásra érdemes odafigyelni, ám ehhez sem kell aszkétaként élni. Mindössze meg kell találni az arany középutat, amit a nőgyógyásszal és dietetikussal egyeztetve már könnyű lesz követni. A szakemberekkel azt is érdemes egyeztetni, hogy milyen várandósvitaminokat használjunk, melyek többségét úgy alakították ki, hogy tápanyagtartalmuk passzoljon a terhesség különböző szakaszaihoz. Például többek között a vas, a jód, a kalcium, a folsav, a B-vitaminok és a D-vitamin nagy szerepet játszanak a babavárás alatt, ezért ezek bevitelére fokozottan kell ügyelni.

A folyadékfogyasztás is nagyon fontos

A helyes étkezésen és tápanyagbevitelen kívül ajánlott odafigyelni a megfelelő folyadékigény teljesítésére is, ami várandósság alatt szintén nő. Különösen akkor, ha rosszullétekkel, hányingerrel köszönt be a terhesség. Ilyenkor nehéz visszapótolni azokat a tápanyagokat, melyek kiürülnek a szervezetből. Van azonban néhány hasznos praktika, amit az érintetteknek érdemes lehet megfogadni. Például a jégkocka szopogatása vagy a kortyonként fogyasztott hideg folyadékok segíthetnek megnyugtatni a háborgó gyomrot. Ugyanilyen fontos, hogy figyelni kell az emésztőrendszer tehermentesítésére is. Azaz könnyen emészthető, kis falatokat, kekszeket, sós rágcsákat kell fogyasztani, ha már végképp semmi tápláló nem marad meg a kismamában. Nagyfokú hányás esetén pedig orvossal is konzultálni kell a baba-mama jólléte miatt.

Kinga és Petra természetesen kitértek arra is, hogy az egészséges étkezés mellett, a mozgás is kiemelt jelentőséggel bír a kismamák életében. Ezt támasztja alá az Egészségügyi Világszervezet 2020-ban kiadott új fizikai aktivitásra vonatkozó ajánlása, melyben átlagosan heti 150 perc időtartamú, közepes intenzitású testmozgás ajánlott várandósoknak – amennyiben persze semmi nem hátráltatja a leendő édesanyát abban, hogy mozogjon. Ezt a javaslatot akár egy laza sétával is teljesíteni lehet.

Vajúdás alatt is kell az energia

A vajúdás alatti étkezés vagy koplalás kérdése évtizedek óta vita tárgya, jelenleg sincs teljesen egységes álláspont e témában. Azonban megdőlt már az a tévhit, hogy a szülés előtti pillanatokban egyáltalán nem szabad enni és inni. Életet adni ugyanis csodálatos dolog, de  elképesztően nagy fizikai munka is egyben. Nehéz bármihez viszonyítani a vajúdás energiaigényét, hiszen ez egyénenként eltérő hosszú és intenzitású lehet, de kutatások szerint a szülés energiaigénye a maratoni futáshoz hasonlítható, így lényegében a vajúdás  alatti  táplálékbevitel és folyadékfogyasztás ajánlásaihoz sporttáplálkozási irányelveket lehet alapul venni. A vajúdás a tágulási szakasszal együtt akár egy napig is tarthat, ezért kiemelten fontos a táplálkozás és az ivás a szülés korai, illetve későbbi szakaszában is, hogy legyen energiája az anyának.

A folyadékfogyasztás kulcsfontosságú a szervezet és a méh megfelelő működéséhez. Az elégtelen folyadékbevitel kiszáradáshoz és kimerültséghez vezet, ilyenkor a méhösszehúzódások lassulnak és csökken a hatékonyságuk. A hidratáltság folyamatos fenntartása a szülés során azért is elengedhetetlen, mert a folyadékpótlás segíti, hogy a vér áramlásán keresztül a vajúdó testében a hormonok szabadon áramoljanak, ezáltal megkönnyítve a baba útját. Szülés közben ivóvíz, szénsavmentes ásványvíz, valamint energiát adó gyümölcslevek és izotóniás sportitalok fogyasztása ajánlható.

Hasznos tanácsok

Sokan nem is gondolnák, de már a fogantatás előtt is nagyon fontos, hogy ne csak az édesanya, hanem az édesapa is egészséges életmódot éljen. Sok esetben már a túlsúly lefaragása is pozitív irányba tudja előremozdítani a fogantatás sikerességét, és ez az odafigyelés a gyermek későbbi egészségét is meghatározhatja. Ráadásul a kismamák a színes táplálkozási szokásaikkal akár befolyással is lehetnek a leendő gyermekük ízérzékelésének fejlődésére.

Nincs olyan alkoholmennyiség, amelyről kijelenthető volna, hogy biztonságos a gyermekvárás idején.

A szülés után a szoptató anyának fokozott energiaigénnyel kell tervezni, amit jól példáz, hogy naponta átlagosan kb. 800 ml anyatej képződik. Egyes vitaminokból és ásványi anyagokból is tovább nő a szükséglet, míg egy várandós anyának 1000 mg a kalciumigénye, addig a szoptatós anyáknál ez a szám 1200 mg-ra is felugorhat. Ugyanez igaz még például a króm-, a kálium-, a szelén- vagy a jódbevitelre, ahol szintén egy emelkedett értékkel kell számolni ebben az időszakban. Ügyeljünk erre!

Téves elképzelés, hogy a szoptató anyának kerülnie kell a puffasztó hatású zöldségeket (pl. K-betűsek), ezek rosttartalma ugyanis nem szívódik fel és nem jut át az anyatejbe. A www.e-lactancia.org internetes oldal nagy segítséget nyújthat azoknak a kismamáknak, akik nem tudják, hogy melyik gyógyszert alkalmazhatják biztonsággal a várandósság és a szoptatás alatt. Elég csak beírni a keresőbe a kérdéses összetevőt, és a rendszerben már látjuk is, hogy bevehetjük-e az adott gyógyszert vagy sem.

További hírek

SZEPT.

17

Varázslatos estével lepték meg az Országos Mentőszolgálat dolgozóit

Egy könnyed reggelinek indult, majd délig tartó egyeztetésbe csapott át az az összejövetel, ahol Hajnóczy Soma, kétszeres bűvészvilágbajnok, Serfőző Márta, az Etesd Nonprofit Közhasznú szervezet társalapítója, valamint Gazsi Zoltán, az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója ült egy asztalhoz. A résztvevők célja az volt, hogy egy varázslatos estét álmodjanak meg az Országos Mentőszolgálat dolgozóinak. Azoknak az embereknek, akiknek bár jelenlétét természetesnek vesszük, mégis sokszor láthatatlan hősökként harcolnak értünk a mindennapokban…

AUG.

18

Ételérzékenységtől a mindenmentességig

Ételérzékenység? Mindenmentesség? Intoleranciák? Allergia? Ugye, hogy nem könnyű köztük különbséget tenni, ha étkezésről van szó? Shenker-Horváth Kinga, az Eisberg Hungary Kft. dietetikusa és táplálkozástudományi szakembere Péter Petra műsorvezetővel bogozta ki a szálakat a Diéta Dilemma podcastsorozat legújabb epizódjában.

AUG.

04

A sporttáplálkozás kihívásai és szépségei

Az étrend-kiegészítők családja rengeteg tagot számlál – az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet nyilvántartásában több mint 15.000 tétel szerepel, melyek arra csábítanak, hogy használjuk őket… de vajon tényleg szükségünk van rájuk? Shenker-Horváth Kinga, az Eisberg dietetikusa és táplálkozástudományi szakembere Péter Petra műsorvezetővel járta körbe a sporttáplálkozás legfontosabb kérdéseit. Mire jutottak? Most kiderül a Diéta Dilemma podcast sorozat következő adásából!

Logo Facebook Logo Instagram Logo Youtube Logo Pinterest