Budapest, 2025. július 15. Továbbra sem érzik a fogyasztók, hogy enyhülne rajtuk a magas élelmiszerárak nyomása – és ez erősen befolyásolja az egészséges táplálkozás lehetőségeit is – derül ki az Eisberg, Europion felületén készült kutatásából. A felmérés szerint a magyarok többsége szeretne tudatosabban étkezni: közel minden második válaszadó bevallottan jobban érzi magát fizikálisan, amikor egészségesen táplálkozik, több mint harmaduk pedig arról számolt be, hogy így napközben is jobban teljesít. A gyakorlatban viszont a kiegyensúlyozott étrend követését számos tényező gátolja: a válaszadók kétharmada (67%) szerint az egészséges élelmiszerek túl drágák, – ez az arány tavaly még 63% volt – harmaduk pedig a megfelelő minőségű termékek beszerzését is kihívásnak tartja. 

Bár az élelmiszerárak emelkedése az utóbbi időszakban lassult, a friss, egészséges összetevőket tartalmazó termékek továbbra sem számítanak olcsónak. A magas árak sokak számára megnehezítik a mindennapi tudatos táplálkozást.

A pénzügyi nyomás mellett további akadályok is gátolják a megvalósítást. A válaszadók harmada (32%) úgy véli, hogy az egészséges élelmiszerek nehezen beszerezhetőek, míg 13% túl bonyolultnak érzi ezek elkészítését. A helyzetet tovább nehezíti az időhiány is: a munkanap során tízből hat ember (58%) legfeljebb 30 percet tud szánni az étkezésre. Ez alatt pedig kevés lehetőség marad tudatos, egészséges választásokra. Mindössze minden tizedik (9%) ember mondta azt, hogy egyáltalán nem tapasztal nehézséget a tudatos táplálkozás megvalósítása terén.

Az egészséges táplálkozás és a jóllét közötti kapcsolatot sokan ma már nemcsak hiszik, hanem érzik is. A válaszadók közel fele (45%) fizikailag jobban érzi magát, amikor odafigyel arra, mit eszik, és harmaduk (35%) a napközbeni teljesítményében is érzékeli a pozitív hatást. A leggyakoribb motiváció ezek mellett a betegségek megelőzése (42%) és a fogyás (34%) is .

Ezek alapján kézenfekvő lenne azt gondolni, hogy a tudatos étkezés elsősorban elhatározás kérdése. A kutatás mégis rávilágít, hogy valójában az egyszerű döntési helyzetek segítik leginkább az egészségesebb étkezést. A válaszadók közel harmada (27%) akkor étkezik kiegyensúlyozottabban, ha nem kell sokat gondolkodnia rajta, további negyedük (25%) szerint pedig akkor működik a szándék, ha a helyes döntés már beépült a napi rutinba.

Ezt az igényt ismeri fel egyre több élelmiszeripari szereplő, és reagál is rá – így alakult ki mára egy olyan innovációs ágazat, amely az egészségesebb étkezést gyors, egyszerű és okos megoldásokkal teszi elérhetővé. Ezt a szemléletet tükrözik az előre csomagolt, fogyasztásra kész saláták is.

Ezt a trendet egy korábbi kutatás is visszaigazolta: az Eisberg és a Kantar tavaszi közös kereskedelmi felméréséből az is kiderült, hogy a komplex salátatálak választását leggyakrabban a gyorsaság (53%), a kényelem (48%) és a praktikum (45%) motiválja – vagyis azok az egyszerű szempontok, amelyek a tudatos étkezést valóban elérhetővé teszik a mindennapokban.

Az Eisberg Inno d’Or díjas termékinnovációja épp ezekre a fogyasztói igényekre reagál: a komplex salátatálak sokféle ízvilágban, friss, válogatott alapanyagokból készülnek. Könnyen hozzáférhető és praktikus alternatívát jelentenek azoknak, akik nap mint nap szeretnének tudatosabban választani. „Ahhoz, hogy ezt elérjük a választás szabadságát is biztosítanunk kell, így hatféle salátatál található a kínálatunkban, valamint ősszel érkezünk egy újabbal a vegán fogyasztóink számára is.” – emeli ki Spielmann Laura, az Eisberg Hungary Kft. marketing- és kommunikációs vezetője.

A tudatos táplálkozás nem elszántság kérdése – sokkal inkább azon múlik, hogy a mindennapi döntések mennyire egyszerűek és elérhetők. Ha a helyes választás kéznél van, a kiegyensúlyozott étkezés sem marad elmélet, hanem a napi rutin része lesz.